onsdag 9 september 2015

Utvisa inte Hanna!

Hanna kom till Sverige efter fängelse och tortyr i Etiopien – nu vill Migrationsverket tvinga henne henne tillbaka

Mitt i vågen av solidaritet med flyktingar beslutar Migrationsverket om nya utvisningar.
Hanna är 21 år och går tredje året på gymnasiet i Haninge. Hon har bott i Sverige i fem år, men hotas nu med utvisning till Etiopien, där hon inte har några anhöriga.
Hanna kom ensam till Sverige som 16-åring år 2010. Hennes pappa, som var politiskt aktiv, dog i fängelse några månader tidigare. Hennes mamma är försvunnen – ingen vet var hon är, trots eftersökningar via Röda korset och på internet. Hanna satt själv i fängelse en period, där hon torterades och våldtogs.

Hanna (längst till höger) på manifestationen i Stockholm i söndags.
– Jag kom till Sverige utan att känna en enda person här. Det var min faster som köpte flygbiljett från Kenya. Sen dess har jag ingen kontakt med henne, jag tror att hon bor i USA, berättar Hanna.

– Två män reste med mig. När vi landade sa de att jag skulle vänta på min mamma, men hon fanns inte där. Efter att ha väntat länge frågade jag en man var jag var. Han svarade Sverige och jag frågade var mamma var. Han förstod inte vad jag sa, men tog med mig till flyktingförläggningen i Märsta.

Trots att Hanna berättade om sin fars död och att hon har torterats vägrade Migrationsverket att lyssna på henne. De använde Hannas id-handlingar som ett argument för att ifrågasätta henne. Till exempel sa de att hon tillhör folkgruppen Oromo, men inte talade oromiska.

– Det är mycket vanligt. Jag bodde i Addis Abeba, där många oromo inte talar oromiska, utan det dominerande språket, amarinja. Alla vet ändå vilka som är oromo, som räknas som underordnade, berättar Hanna.

Migrationsverket anmärkte också på att Hanna inte kände till så mycket om sin fars politiska aktivitet. Migrationsverket struntade i att hon vid den tiden var i de tidiga tonåren och kvinna, och därmed inte informerades av fadern.
Redan under år 2011 beslutade Migrationsverket därför att Hanna som ensamkommande flyktingbarn skulle utvisas till Etiopien. Men utvisningen kunde inte verkställas eftersom det inte fanns någon vuxen som kunde ta emot Hanna.
Migrationsverket beskrev i beslutet Etiopien som ett land utan inre strider och därmed inget hot. Denna bild stämmer inte med verkligheten, vilket i Sverige blev allmänt känt när de två journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson sattes i fängelse.

Etiopiens ambassad har också avslöjats när de har spionerat på oppositionella etiopier i Sverige.
Hanna har gått i skola under hela sin tid i Sverige, först som boende hos en familj och därefter på ett boende. För tre år sedan drog Migrationsverket in hennes dagersättning. Hon har mått mycket dåligt under tiden i Sverige och gått på samtal i skolan och BUP.
Hanna har blivit politiskt aktiv under tiden i Sverige. Hon har en blogg som kritiserar Etiopiens regering och deltar i oppositionella radiosändningar. Så sent som i söndags var hon med på manifestationen för flyktingar i Stockholm.

Av Per-Åke Westerlund

> Läs också om RS debatt i Haninge kommunfullmäktige i måndags om att ordna fler flyktingbostäder 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.