tisdag 5 november 2013

Kampen för Laziz fortsätter

De senaste dagarna har kampanjen för Laziz Sharifov fått ett än större genomslag. Komikern Özz Nujen, rapparen Ken Ring och boxaren Frida Wallberg har alla gjort stöduttalanden. Även Lärarnas Riksförbund har gjort ett pressmeddelande om att Laziz har rätt att gå klart sin utbildning.
Laziz juridiska ombud lämnade i fredags in ett verkställighetshinder.som vid beviljan skulle innebära att Laziz asylskäl prövas igen i och med att det finns nya omständigheter. Han har till exempel omnämnts i media vilket innebär en större risk än tidigare om han skulle bli utvisad.
Enligt Migrationsverket kan det ta upp till 30 dagar att besluta i frågan men i måndags kväll kom ett negativt besked.
I onsdags kväll förra veckan, den 30 oktober, kom polisen till förvaret i Märsta där Laziz sitter inlåst och hämtade honom utan förvarning. ”De hämtar mig nu!” sa en skärrad Laziz i telefonen.
Han hann ringa mig. Jag sa åt honom att han måste skrika på planet. Bråka. Vi löser det här! Efter 90 minuter av oro och många telefonsamtal ringde Laziz igen. ”Jag är tillbaka i Märsta. Jag skrek, jag bara skrek när de satte mig på planet!”. Han hade satts på ett plan till Göteborg för att sedan utvisas därifrån.
Malin Gemzel som befann sig på samma plan blev så tagen av situationen att hon skrev till bloggaren Joakim Nömell som kontinuerligt skriver om Laziz kamp. Hennes berättelse går att läsa nedanför.
I torsdags ockuperades Migrationsverket i Solna och förvaret i Märsta symboliskt av flera av de som kämpar för Laziz. Med plakat och banderoller samlades man i entréerna på respektive plats för att kräva att Laziz släpps ur förvaret och att utvisningen stoppas.
På sin egen hemsida skriver Migrationsverket att ”Den ungdom som har påbörjat gymnasiestudier före han eller hon fyller 18 har rätt till gymnasieutbildning”. Laziz går nu sista året på gymnasiet och ska ta studenten till våren.
Facebookgruppen har växt till drygt 5 600 medlemmar. Expressen, Aftonbladet, SVT, Metro, P1 med flera medier har uppmärksammat Laziz fall och kampen för honom och hans familj. Det som kan leda till att de får uppehållstillstånd är en fortsatt kamp och ett fortsatt tryck på Migrationsverket.
I slutändan är det hela flyktingpolitiken som måste förändras. Laziz är långt i från ensam att behandlas på detta sätt.
2005 innebar masskampen för en allmänn flyktingamnestia att alla papperlösa barnfamiljer fick stanna. Den kampen måste fortsätta, för Laziz, hans familj och alla andra gömda flyktingar.
Lina Rigney Thörnblom

”Snälla folket, hjälp mig!”


SAS flygning från Stockholm till Göteborg klockan 17.20 onsdagen den 30 oktober. Ett plan fyllt av män i kavaj och kvinnor med laptops. Längst bak en ung man som skriker med skräck för sitt liv.
”Snälla folket, hjälp mig! Vägra ta på er bältena! Jag är 18 år och ska utvisas till mitt hemland. Jag har inte begått något brott. Min familj och mina vänner är kvar här i Sverige. Snälla, hjälp mig!”
Mitt bland kabinväskelyft och mobilpillande blir helt plötsligt livet närvarande. Det verkliga livet. Det blir obekvämt tyst och ingen vet hur de ska reagera. Jag önskar innerligt att jag hade rest mig upp och gått bak till pojken. Sett honom i ögonen med respekt och sagt: ”För mig får du stanna”.
Hans desperata röst skär under några minuter genom kabinen. Jag spänner inte på mig mitt bälte, som en slags kompensation för min verbala flathet.
De två biffiga männen som håller pojken på plats konfererar tyst med flygvärdinnorna och just innan dörrarna stängs för de bryskt honom av planet.
När jag kommer hem hittar jag honom på internet. Han heter Laziz Sharifov och är en lovande boxare. Han har många vänner som kämpar för honom. Jag hoppas han fortsätter krångla tills han får stanna.
Och jag, som inte gjorde något där och då, får ta mitt ansvar som medmänniska och påverka för en human flyktingpolitik.
Malin / med hjärtat till vänster och blicken mot framtiden 

Stödet för Laziz växer allt mer

”Laziz Sharifovs situation! Jag som svensk kan inget annat än skämmas för hur allt har hanterats. boxare eller inte spelar ingen roll”, säger boxaren Frida Wallberg på Twitter.

”Detta är ju bara så fel! Så omoraliskt och så motbjudande. Det kanske är "lagligt" men detta är faktiskt inget annat än ett brott och ett förtryck mot ett barn och en ung medmänniska... Sen att det är ’enligt lagen’ så säger det mer om oss och de vi väljer som politiker och vårt land.
Sverige kan bättre och vi och Laziz är värda ett bättre och ett mer medmänskligt samhälle.
Låt han stanna! Inte för att det är "lagligt" utan för att det är medmänskligt, för att det är rätt och riktigt. Var en medmänniska och inte en motmänniska”, säger Özz Nûyen på Facebookgruppen ”Låt Laziz stanna i Sverige!”.
”Laziz Sharifov är en ung lovande boxare. Han har vart i Sverige i sex år. Detta har blivit hans hem. Fattar inte att Migrationsverket ska ta sån jävla tid på sig för ett beslut. 
Man kan inte sätta ett barn i ett land och låta han va kvar så pass länge att han anpassar sig. Och gör det till sitt hem sen massa år senare utvisa han.
Det är fel, ett barn tar bara nått år sen är det hans hem. Kan bara jämföra med min egna son som såg Kenya som hans hem efter bara tre månader och det gjorde fett ont i mig att tvinga han att gå på flyget till Sverige.
Jag fick höra att Laziz skrek och bad folk att inte sätta på sig bältena för att planet inte skulle lyfta. Hans röst fick mig faktiskt att fälla en tår bara av tanken på hur han skrek på flyget. Låt Laziz stanna. För Sverige är hans hem nu”, skriver Ken Ring på sin Facebook-sida.
”Laziz mår mycket dåligt på grund av den inhumana behandlingen där han spärrats in i väntan på utvisning, trots att familjen alltid kommit in till Migrationsverket och bekräftat sitt uppehälle i Sverige under den tiden de levt här.
Att 18-årige Laziz spärrats in ensam, istället för att få fortsätta sina gymnasiestudier och att idrotta är en allvarlig kränkning. Att Migrationsverket ämnar utvisa Laziz ensam, skild från sin familj, är inhumant”, skriver Lärarnas Riksförbund i sitt pressmeddelande angående Laziz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.