onsdag 15 mars 2017

Bussförarna demonstrerade mot försämrade arbetsvillkor




Av Jordy Cabrera
- - -

Idag demonstrerade uppemot 500 bussförare utanför Keolis kontor och Landstingshuset. Bussförarna protesterar mot företagets försämringar av arbetsvillkoren, bland annat sämre scheman, färre lediga dagar och sämre möjligheter för äldre bussförare att välja passande körtider.

Dler Rashtiani
– Jag är här i dag för att demonstrera för mina rättigheter som busschaufför – som bra scheman, arbetsmiljö och arbetstider. Det är för korta pauser [ofta 13 minuter inklusive parkering] och långa dagar. Jag tycker att det är dåligt att de har tagit bort "trippeln" [en extra ledig dag var sjätte vecka] som vi behöver för återhämtning, berättade Dler Rashtiani, bussförarare från Brandbergen.
Redan innan försämringarna var arbetstiderna med "delade turer" en stor börda. Många jobbar ett fyra-timmarspass och tvingas vänta fyra timmar tills nästa pass på fyra timmar. Med restiden mellan garage och hem är det inte ovanligt att förare är borta hemifrån i 15 timmar per dygn. Att köra hem innebär ingen vila, ändå räknas det in i förarnas vilotid.

Stefan Björck
– Det har pågått försämringar inom arbetsvillkoren, arbetsscheman och arbetsmiljön i flera år. Jag tycker att det har gått för långt. De som jobbar under dagen är de som oftast får arbeta extra på helgerna fast de egentligen inte behöver göra det. Vi får olika arbetstider hela tiden. De får oss att jobba flera timmar extra och istället för att ge oss mer i lön så sänker de den istället. 2016 var det bästa året siffermässigt i vinst för Keolis. Det måste få ett slut eftersom vi inte är några maskiner, säger Stefan Björck, bussförare på Hornstullsgaraget.
Björn Albertson
– Vi får ett växlande arbetsschema som jag inte tycker är bra. Vi får jobba totalt ca 10 dagar mer om året än vad vi brukar göra. De vill ta fler dagar från vår semester och inte ge oss någon lön för det, sa Björn Albertson, fackligt aktiv bussförare.

Från Keolis kontor marscherade bussförarna till Landstingshuset.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) kom ut för att svara på frågor kring försämringarna men duckade dessa:
– Ni gör ett jätteviktigt jobb. Jag åker buss varje dag.
En bussförare avbryter:
– Jag har en dotter med funktionsnedsättning som jag inte kan träffa lika ofta med schemaändringarna. Vad tycker du att jag ska säga till henne?
– Säg att du träffade en politiker som idag kom ut för att lyssna, var Tamsons svar.
En annan bussförare sa tog till orda:
– Det har blivit sämre under varje år det har varit upphandlingsstyrt. Varför går ni inte tillbaka till offentlig drift?
– Framtiden ligger inte i att blicka tillbaka, svarade Tamsons.
– Vilket politikersvar!, ropade en bussförare.
Hela demonstrationen stämde in en massiv talkör:
"Bort med det de privata från kollektivtrafiken!".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.